مدیریت مشکلات در بیرون از خانواده

تصویر
32

انسانها در کنار نیازهای جسمی نیاز اساسی به آرامش روح و روان دارند، سبک زندگی امروزی با روح و روان بشریت سازگاری چندانی ندارد و همین امر باعث شده آرامش روانی افراد به هم بریزد. وضعیت سلامت روانی مردم کشورمان به دلایل مختلفی همچون آلودگی‌های صوتی و هوا ، تبعیض‌های اجتماعی، اقتصادی و معیشتی تحت تاثیر قرار می‌گیرد‌ به طوری که به گفته رییس سازمان بهزیستی ایران، ۳۴ درصد جمعیت کشور در سنین ۱۹ تا ۶۰ سال دچار اختلالات روانی‌اند.[1] البته اختلالات روانی قرار نیست به صورت مزمن و دائمی باشد بلکه  افراد سالم نیز تحت تاثیر شرایط محیطی به طور موقت ممکن است دچار هیجانات منفی شوند. این افراد ممکن است به خاطر سختی کار و خستگی، بر خورد نامناسب اطرافیان، ترافیکهای سنگین، سرما و گرما و... دچار تنش های روحی شوند.

از آنجایی که خانم ها بیشتر در منزل حضور دارند مشکلات فوق را خیلی لمس نمی کنند اما مردان به خاطر شرایط کاری و اجتماعی بیشتر درگیر مسائل بالا می شوند و شاید در طول روز چند بار به طور موقت آرامش خود را از دست بدهند. اگر این به هم ریختگی های روحی مدیریت و کنترل نشود، فرد دچار اسیب خواهد شد و در نهایت این آشفتگی و تنش به خانواده کشیده شده و آن را دچار بحرانهای روحی روانی خواهد کرد.

توجه داشته باشید حل کردن مسائل و مشکلات بیرون از خانه به مراتب خیلی آسانتر از زمانی است که مشکل به داخل خانواده نفوذ کرده باشد. بنابراین یک مرد مدیر قبل از اینکه مسئله به همسر و فرزندان سرایت کند، آن را حل خواهد کرد. برای این کار در وهله اول باید از مسائل حاشیه ای و مشکل ساز پرهیز کنیم یا به عبارتی دیگر پیشگیری کنیم و در مرحله بعد مهارت های حل مسئله را یاد بگیریم.

نکات پیشگیری

  1. احترام به حقوق دیگران: شاید کلید آرامش و سالم زیستن در رعایت حقوق دیگران نهفته باشد.  قانون سوم نیوتن می گوید برای هر کنش یک واکنش برابر اما در جهت مخالف وجود دارد.[2] بنابراین وقتی ما به حقوق افراد ارزش قائل نباشیم طبعی است آنها نیز مراعات حال ما را نخواهند کرد و رفتار ناپسند ما به سوی خودمان باز خواهد گشت. بنابراین بهتر است برای دریافت رفتارهای خوب و مناسب از اطرافیان ابتدا خودمان رفتار خوش آیند داشته باشیم مثلا وقتی سر کار حاضر می شویم لبخند داشته باشیم تا تبسم را از همکاران هدیه بگیریم. وقتی به دیگران بها داده شود آنها نیز موجبات آرامش ما را فراهم خواهند ساخت.
  2. هم صحبتی با افراد مثبت نگر:  حتما شما هم دوستانی دارید که وقتی با انها صحبت می کنید زمین و زمان را سیاه جلوه می دهند و کلا روان انسان را تخریب می کنند! از مشکلات اجتماعی گرفته تا گران شدن پول آب و برق گاز را جلو چشمانتان ردیف می کنند تا جایی که انسان فکر می کند به آخر خط رسیده است! در مقابل افرادی هستند بسیار آرام بخش و مهربانند و هیچ وقت شما را نا امید نمی کنند. مولای متقیان امام علی علیه السلام می فرمایند: «قارِن اَهلَ الخَيرِ تَكُن مِنهُم وَ بايِن اَهلَ الشَّرِّ تَبِن عَنهُم»[3] یعنی با خوبان معاشرت كن تا از آنان باشى و از بدان دورى كن تا از آنان نباشى. پس بهتر است با افرادی هم صحبت شوید که روان سالمتری دارند و شما را نا امید نمی کنند.
  3. شروع خوب: سعی کنید هر روز شروع خوبی داشته باشید و صبحتان را با ورزش و نشاط آغاز کنید. برای بیدار کردن کودکان لازم نیست خودتان را عصبانی کنید بلکه کنار تخت فرزندتان بنشينيد و با نوازش کردن سر او سعي کنيد آرام او را بلند کنيد. نوازش نه تنها از ناراحتي ناشي از برخاستن نا به‌ هنگام مي‌ کاهد، بلکه به خود شما نيز حس خوبي را القا خواهد کرد که تا پايان روز با شما مي ‌ماند. برخورد عاطفی با همسر( مثل خدا حافظی عاشقانه) نیز اثرات مثبتی در طول روز خواهد داشت و شما تا زمان بازگشت به خانه شارژ خواهید بود.

نکات حل مسئله

اگر به هر دلیلی شما نتوانستید از بروز مسائل و مشکلات جلوگیری کنید و اتفاقاتی باعث رنجش خاطرتان گردید، نباید این ناراحتی به خانواده منتقل شود. برای حل ناراحتی ها باید به این نکات توجه کرد.

  1. همسر شما مقصر ناراحتی تان در بیرون از خانه نیست: توجه داشته باشید که همسر شما مقصر ماجرا و ناراحتی شما نیست و آن کسی که باعث ناراحتی شما شده است فرد دیگر است! گاهی اوقات ممکن است شما از رئیس یا فرد بالادست تان ناراحت شوید اما به دلایلی همچون برکنار شدن از شغل نتوانید از حق خود دفاع کنید در این صورت باید دقت داشته باشید آن کسی که باید پاسخگو باشد همان رئیس یا بالادستی است نه همسر و فرزندان شما. پس معقول نیست که تاوان زورگویی های افراد دیگر را خانواده شما پس بدهد!
  2. با عصبانیت وارد خانه نشوید: اتفاقات ناگوار در یک لحظه قابل هضم نیستند و در وهله اول فرد را دچار عصبانیت و از خود باختگی می کنند در این صورت اگر مرد وارد خانه شود ممکن است در اثر برخورد نامناسب با همسر واکنش تند وی را تحویل بگیرد که این امر باعث فزونی عصبانیت و مشاجره با خانواده خواهد شد بنا براین بهتر است قبل از رفتن به خانه با مسئله کنار بیایید و خشم خود را با روشهایی همچون قدم زدن، ورزش کردن، ذکر گفتن، نفسهای عمیق و .... کنترل کند.
  3. یک گفتگوی کوتاه: اگر موقع ناراحتی وارد خانه شدید بهتر است با همسرتان صحبت طولانی نداشته باشید بلکه به صورت کوتاه به وی بگویید که ناراحتی شما مربوط به بیرون از خانه است نه مربوط به خانواده. در این صورت همسر شما آرامش خود را حفظ کرده و با ساکت نمودن بچه ها و محیط موجب آرامش خاطر شما خواهد شد.
  4. مشورت با همسر بعد از آرامش نسبی: بعد از استراحت کوتاه و آرامش نسبی در وقت مناسب می توانید در مورد مشکلات پیش آمده با همسرتان صحبت کنید و  مسئله را کامل به وی تشریح کنید. همسر شما مشتاق شنیدن حرفهایتان هست و می تواند در حل مسائل برایتان راهکار دهد و مشکل را حل نماید یا حداقل اگر قدرت حل مسئله هم نداشته باشد با آگاهی از مسائل پیش آمده مراعات حالتان را خواهد کرد.
  5. خاتمه: بعد از گفتگو و مشورت با همسر بهتر است بحث خاتمه پیدا کند و حتی اگر نیاز به همفکری بیشتر داشته باشد این امر به فرصت دیگر موکول شود. بعد از آن روال طبیعی زندگی ادامه پیدا کند و کارهای خانواده نباید تحت تاثیر مباحث بیرونی قرار بگیرد. و در نهایت بایستی رابطه عاطفی با همسر و فرزندان حفظ شود و نباید به خاطر مسائل پیش آمده رابطه دچار سردی گردد.

نویسنده حسین وجدانی

 

[1] - باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه جهان صنعت

[2] - http://yon.ir/wm1Ht

[3] -نهج البلاغه(صبحی صالح)  نامه 31 ،ص 402

 

ارسال نظر

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.