حدیث

مقاله

حکم آرایش صورت و دست زنان

زیبایی و زیباپسندی ذات زن است و زن بنابر ذات خود، به دنبال زیباتر شدن و بهتر جلوه‌کردن است، اما حدود این زیبایی تا کجاست و شرایط آن چیست؟ آیا فقه در این باب نیز حرفی برای گفتن دارد؟ و آیا محدوده‌ای را مشخص ساخته است؟

-    سؤال: آيا ابروان اصلاح‌شده جزو آرايش محسوب می‌شود و بايد از نامحرم پوشيده شود؟
پاسخ: حضرات آیات سیستانی و مکارم‌شیرازی معتقدند: اشکالی ندارد و پوشاندن آن واجب نیست، و آیت‌الله سیستانیدر ادامه می‌فرمایند: برداشتن موی صورت و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی‌شود؛ به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد.
اما در مقابل آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: بله، بايد بپوشاند.
-    سؤال: آیا آرایش صورت بانوان در حد ملایم در صورتى‌که زننده نباشد، اشکال دارد؟
پاسخ: آیت‌الله سیستانی این عمل را بلااشکال دانسته‌اند و آیت‌الله مکارم‌شیرازی می‌فرمایند: آرایش گردى صورت و دست‌ها تا مچ؛ در صورتى‌که بسیار خفیف باشد و منشأ مفسده‌اى نگردد، اشکالى ندارد، ولى از آرایش‌هاى تند یا مفسده‌انگیز باید پرهیز کرد؛ و در توضیح آرایش ملایم می‌فرمایند: منظور چیزی است که جلب توجه افراد را نکند. از این‌رو آیت‌الله سیستانی در پاسخ به استفتایی، استفاده از کرم معمولى صورت به طور خفیف را مصداق آرایش نمی‌دانند. اما تأکید دارند: چنانچه زینت شمرده شود، باید از نامحرم پوشانده شود. 
آیت‌الله بهجت بر خلاف آنچه گذشت، معتقدند: آرایش، حتی به مقدار کم، در مقابل نامحرم اشكال دارد. 
-    سؤال: تاتوکردن ابروها ولب‌ها چه حکمی‌دارد؟
پاسخ: حضرات آیات خامنه‌ای و سیستانی می‌فرمایند: مانعی ندارد، ولی اگر در نظر عرف زینت محسوب مى شود، باید از نامحرم بپوشانند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی معتقدند: اگر این زینت تند و زننده باشد، و منشأ مفاسدى شود، جایز نیست.
-    سؤال: حکم سرمه کشیدن براى زنان چیست؟
پاسخ: 
آیت‌الله سیستانی معتقدند که مانعی ندارد و آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز می‌فرمایند: ظاهراً جزو زینت ممنوع نیست، اما آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: بله، بايد بپوشاند. و حضرات آیات خامنه‌‌ای و فاضل‌لنکرانی قیدی را ذکر کرده و می‌فرمایند: اگر زینت باشد و موجب جلب توجه نامحرم گردد، اشکال دارد.
-    سؤال: استفاده از عطر و اسپرى براى زن در بیرون از خانه چه حکمى دارد؟
پاسخ: 
آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: اگر موجب تهییج و تحریک باشد، جایز نیست. آیت‌الله خامنه‌ای نیز در این رابطه می‌فرمایند: فى‌نفسه مانع ندارد، ولى اگر جلب توجه نامحرم مى‌کند باید از کنار نامحرم عبور نکند. 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ می‌فرمایند: در روایات متعددى از این معنا نهى شده و ظاهر بعضى از آنها حرمت است و آیت‌الله بهجت پاسخ می‌دهند: از هر چه سبب جلب توجه نامحرم شود، بايد اجتناب شود؛ و در جای دیگری می‌فرمایند: در صورت تهييج و تحريك اشكال دارد.
-    سؤال: حکم بلند بودن ناخن زن چیست؟ آیا زینت محسوب شده و باید از نامحرم پوشانده شود؟
پاسخ:
 نظرات مراجع در این زمینه متفاوت است. برخی مانند حضرات آیات سیستانی و مکارم‌شیرازی آن را بلااشکال دانسته‌اند و برخی مانند حضرات آیات خامنه‌ای و بهجت می‌فرمایند: اگر ناخن بلند باشد، زينت محسوب می‌شود؛ و باید پوشانده شود.
-    سؤال: حکم پوشیدن حلقه ازدواج توسط زن در صورتى‌که مرد نامحرم آن را ببیند چیست؟
پاسخ: حضرات آیات سیستانی و مکارم‌شیرازی می‌فرمایند: اشکالی ندارد. و آیت‌الله سیستانی توضیح می‌دهند: داشتن انگشتر، جزو زینت ظاهره است؛ اما آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: هر آنچه عرفاً زینت محسوب مى‌شود، باید از نگاه نامحرم پوشانیده شود.
 

منبع: مهرخانه

  • دیدگاه‌ها

0 دیدگاه‌ها

Top