حدیث

مقاله

بهداشت خواب و کارکردهای آن

بهداشت خواب و کارکردهای آن
تعریف بهداشت خواب :
عبارت است از مجموعه اقدامات ( عاداتی ) که به فرد کمک می کند تا خواب راحت و آرامی را تجربه کند. به عبارت دیگر بهداشت خواب ، عادت سالم خوابیدن است.شما می توانید با چند اصلاح و تعدیل در شیوه ی زندگی خود ، به طور چشمگیری کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.ما بخش اعظمی از زندگی خود ( یک سوم عمر ) را در خواب می گذرانیم . و بنابراین باید دلیل ویژه ای برای آن وجود داشته باشد.
اهمیت خواب در انسان بسیار بیشتر از آن است که عموم افراد تصور می کنند.نقش خواب در حفظ سلامت و روان حیاتی می باشد. که در آیات و روایات هم به خواب اشاره شده.دکتر علی محمد اصغری عضو هیات مدیره ی پزشکی خواب می گوید:
یکی از اصول مهم خواب همراهی با ساعت زیستی بدن است . بسیاری از فرایندهای بدن انسان ( مثل دما و ترشح هورمونها ) با یک دوره ی 24 ساعته تنظیم می گردد و شرط لازم برای داشتن یک خواب خوب همراهی با این ساعت زیستی است.
1. بهره مند شدن از انرژی و نشاط :
افرادی که خواب مطلوب دارند، به هنگام بیداری، دارای نشاط و توان فوق العاده ای می گردد، اما کسانی که به طور طبیعی نمی خوابند، افرادی پژمرده ، عصبانی و ناراحت هستند.
2. تاثیر برسیستم ایمنی بدن :
افرادی که خواب نامطلوب دارند ، سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف و ناکارآمد می شود.
3. تمرکز:
قدرت تمرکز افراد با میزان خوابشان ارتباط مستقیم دارد.
کسانی که خواب نامناسب دارندمیزان دقت و تمرکز در آنها کاهش می یابد.
4. یادگیری، حافظه و عملکرد مغز
خواب مطلوب باعث تحکیم یادگیری و خواب نامناسب و نامطلوب باعث کاهش توان یادگیری و حافظه می شود.
4. آرامش روان :
خواب نامطلوب باعث اضطراب، بدخلقی و خستگی در طی روز می شود.
5. رشد مغزی در کودکان و نوزادان.
6. ارتباط تنگاتنگ با خلق و میزان خشونت طلبی:
کسانی که خواب مطلوب ندارند، حوصله ی هیچکس را ندارند، زود از کوره در می روند، و زود عصبی می شوند.
8. ارتباط تنگاتنگ با میزان افسردگی:
کسانی که خواب مطلوب ندارند ، در طول روز علائمی شبیه به علائم افسرده در آنها به وجود می آید.
کارکردهای خواب را در چند دسته جمع بندی می کنم:
یکی از کارکردهای خواب مربوط به کودکان می باشد ، که رعایت بهداشت خواب و خواب کافی باعث رشد مغزی آنها می شود.
چون فرصت رشد و رسش پیدا می کنند و در رشدهوشی آنها موثر می باشد.
یکی دیگر از کارکردهای خواب کافی و به موقع، ترشح هورمونهای رشدی می باشد .
اکثر کودکان و نوجوانانی که جهت مشکلات مربوط کندی رشد و عدم تعادل در رشد به متخصص غدد مراجعه می کنند، پزشک معالج علاوه بر کارهای درمانی ، توصیه جدی به تنظیم و تعادل در خواب( بهداشت خواب ) به آنها دارد.
یکی دیگر از کارکردهای خواب متعادل،تحکیم یادگیری است ، که ویژه ی دانش آموزان و دانشجویان و کسانی که اهل مطالعه هستند ، می باشد .
چون خواب مناسب امکان انتقال بهتر اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت را فراهم می کند و این باعث تحکیم یادگیری می شود.
پس دانش آموزان و دانشجویان شب امتحان به خواب بیشتر نیاز دارند، نه اینکه شب امتحان بیدار باشند.
باید به دانش آموزان توصیه کرد که اگر می خواهند توجه و تمرکز و عملکرد حافظه شان در جلسه امتحان بهتر باشد، باید شب امتحان خوب خوابیده باشند.
یکی دیگر از کارکردهای خواب که بر بزرگسالان و همه افراد موثر می باشد، استراحت مغز است.
افرادی که خواب مناسب ندارند ، در طول روز علائمی شبیه افسردگی دارند، تمرکز ندارند، حوصله ی هیچ کسی را ندارند، زود از کوره در می روند و حوصله ی هیچ کس را ندارند. و به طور کلی برخلق آنها اثر می گذارد.

  • دیدگاه‌ها

0 دیدگاه‌ها

Top