حدیث

مقاله

داشتن سلامت روانی

فرد آگاه برای داشتن ذهن و روانی سالم دست به انجام فعالیت هایی چون کتابخوانی، حل جدول و... پرداخته و به کمک این شیوه ها سعی می کند تا ذهن خود را تقویت نماید، او به همان اندازه که به سلامت جسم اهمیت می دهد تربیت و سلامت روحی نیز برایش دارای جایگاه ویژه ای است.

این افراد معمولاً حس خوبی داشته و احساس مطلوب خود را به اطرافیان نیز انتقال  می دهند، آنان به قدری مهارت دارند که می دانند حتی در مقابل ناملایمات چگونه برخورد کرده و از وقایع ناخوشایند به عنوان تجربیاتی بهره گرفته و در زندگی استفاده کنند.

.در مقابل این گونه افراد، انسان هایی وجود دارند که نمی توانند با مشکلات کنار بیایند و دچار اختلالات رفتاری می شوند. فاصله ای باریک تر از یک تار مو بین سلامت روانی و اختلال آن وجود دارد به طوری که اگر افراد با شناخت و آگاهی در جستجوی سلامت روانی نباشند به زودی گرفتار اختلالات روانی شده و در مسیر زندگی دچار چالش هایی می گردند.

راه هایی جهت بهبود سلامت روان

سلامت روان متضمن زندگی سالم خواهد بود، با داشتن یک زندگی سالم همراه با توجه به  روابط اثربخش  با دیگران، می توان در تمام مراحل زندگی شاهد موفقیت و کامیابی بود.

ورزش کردن: فعالیت بدنی هم موجب سلامتی جسم و هم شادابی روح می شود.با ورزش ضمن رسیدن اکسیژن کافی به مغز جریان خون نیز جاری شده و موجبات تقویت تمام ارگان های بدن فراهم شده و این امر نشاط را برای انسان در بر دارد. ورزش باید به طور متناوب و منظم انجام شود، تا اثربخش تر باشد.

خواب کافی: در هر شبانه روز به قدر کافی استراحت کرده و خواب کافی داشته باشید، در طول خواب، جسم و ذهن ما به استراحت پرداخته و موجبات تجدید قوا فراهم می شود. خواب شبانه باید هفت ساعت باشد . کودکان ۵ تا ۱۱ ساله بین ۱۰تا۱۱ و نوجوانان ۱۰تا۱۷ ساله، بین ۵/۸تا۲۵/۹ ساعت به خواب شبانه نیاز دارند.

آموختن مهارت ها

داشتن فعالیت ذهنی موجبات تقویت ذهن فرد می شود، برای فعال نمودن ذهن بهتراست ذهن را متوجه ی یادگیری مهارت های تازه کرد، آموختن مهارت های نو و جدید ضمن ایجاد چالش فرد را وادار به جست جوی روش ها و راه های جدید می کند.

یادگیری مادام العمر برای هر انسان امری ضروری می باشد، فرد در تمام سنین و موقعیت ها باید خود را ملزم به یادگیری نماید و نگذارد ذهنش حتی یک لحظه از فعالیت باز ایستد.

محافظت از سر

وارد شدن صدمات مختلف به سر انسان می تواند خطرناک باشد و منجر به اختلالات روانی شود. ضربه ی وارده به مغز منجر به زوال حافظه شده و بیماری های ذهنی را در بردارد. در هنگام انجام فعالیت ها باید مراقب سر به عنوان یکی از اعضای حیاتی بود.
دوری از اعتیاد

برخی انسان ها در مقابل شرایط سخت زندگی متوسل به استفاده از مخدرها می شوند، نه تنها این عمل موجب تسکین آن ها نمی شود بلکه مشکلات عدیده ای نیز به دنبال می آورد. تبعات زیانبار اعتیاد علاوه بر خود فرد دامنگیر اطرافیان نیز می شود. مخدرها به مرور زمان آسیب جدی بر روان و ذهن فرد وارد می کنند.

مدیریت استرس

در دنیای ماشینی استرس و فشار روانی افراد بالاتر از حد معمول می باشد، افرادی که دچار استرس می شوند هورمون های مغزشان بیش از حد ترشح کرده و به مرور بر مغزشان آسیب وارد می شود.

برای مقابله با استرس باید از راهکارهای استرس زا چون: ورزش،نوشتن، ریلکسیشن و ... استفاده نمود.

شادی در زندگی

شاد بودن از درون فرد می جوشد و او می تواند نشاط را به اطرافیان منتقل کند. فرد با نشاط ، همیشه نعمات خود را مرور کرده و کمبودهایش را از طریق داشته ها جبران ، مهربانی را تمرین و بی منت آن را از دیگران دریغ نمی کند.زندگی را به معنی واقعی درک کرده و از زنده بودن و زندگی لذت می برد. همواره قدردان اطرافیان خود بوده و زحمات آن ها را به هیچ وجه نادیده نمی گیرد. بخشش را اصل مهمی  از زندگی دانسته و با سخاوت به آرامش می رسد. بیش تر وقت و انرژی خود را صرف بودن در کنار خانواده و عزیزانش می کند.

داشتن زندگی اجتماعی فعال

برخورداری از زندگی اجتماعی فعال موجبات ارتقای سلامت روان می شود و فرد احساس خودارزشمندی کرده و این در بلندمدت به حفظ و ارتقای عملکرد حافظه منجر می شود. انزوای اجتماعی می تواند برای سلامت فرد مخرب و موجبات بیماری های روانی را فراهم کند.

 

  • دیدگاه‌ها

0 دیدگاه‌ها

Top